Mazníky jsou zařízení sloužící k mazání okolků drážních vozidel

před průjezdem oblouku (zpravidla o menším poloměru) a také před průjezdem přes výhybky.

Při průjezdu drážních vozidel po kolejnici dochází k některým nežádoucím jevům. Zvláště v obloucích se zvýšeným třením mezi kolem a kolejnicí se projevuje ojíždění kola i kolejnice, což je doprovázeno zvýšenou hlučností resp. nepříjemným skřípáním. U oblouků velmi malých poloměrů navíc může při nesprávném ojetí kolejnice dojít i k „vyšplhání“ okolku kola na kolejnici.

Konstrukčně je mazivo aplikováno na vnitřní stranu kolejnice. Mazníky jsou použitelné pro všechny druhy kolejové dopravy – železnice, tramvaje metro. Principem tohoto zařízení je aplikace speciálního maziva na vnitřní hranu kolejnice, to pak následně vytváří na jejím povrchu tenký vysoce přilnavý a odolný film, který snižuje tření na styku kolo – kolejnice (resp. okolek – kolejnice).

Mazivo je mimořádně odolné vůči extrémním tlakům a je biologicky odbouratelné. Mezi hlavní účinky mazníků tak patří snižování opotřebování kolejnic, okolků a jazyků výhybek, a tím hlavně prodlužování jejich životnosti, nižší spotřeba energie při průjezdu vozů obloukem a snižování hluku vznikajícího na rozhraní kol a okolků.

Mazivo je obecně možné aplikovat dvěma způsoby. Skrze otvory vyvrtané v kolejnici a nebo s použitím aplikačních lišt (vrtání otvorů v kolejnici je povoleno pouze u tramvajové dopravy). Při použití aplikačních lišt je pak mazivo nanášeno skrze jednu nebo i více lišt připevněných k vnitřní straně kolejnice.